Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014

ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ

Ο ΧΥΤΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ  ΚΑΙ Η ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ  ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ  -   ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ  ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ

         
     1) ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Υγειονομική βόμβα αποδείχθηκε ο ΧΥΤΑ Κατερίνης, κόστισε1,25 δις. δραχμές, ξεκίνησε να λειτουργεί στα μέσα του 2001, έφτασε στα όριά του το 2007 και σκόρπισε τοξικά στραγγίσματα στα γύρω χωράφια και στα ρέματα της περιοχής. Επεκτάθηκε το 2009, με κόστος 3,7 εκατομμυρίων ευρώ, ο χρόνος ζωής του οποίου προβλέπονταν να λήξει σε 4 χρόνια (την 31η Αυγούστου 2014) με δυνατότητα να φτάσει και τα διπλάσια αν ο δήμος πετύχαινε, μέσω της ανακύκλωσης, τη μείωση του όγκου των απορριμμάτων που θα κατέληγαν εκεί για ταφή. Μερικούς μήνες μετά, ο ΧΥΤΑ Κατερίνης γέμισε και πάλι τον τόπο μαύρα τοξικά στραγγίσματα  δεχόμενος 25.000 τόνους  ετησίως, ενώ η μόνη επεξεργασία τους είναι η ανεπαρκής και προσχηματική ανακύκλωση των μπλε κάδων.

      
2)Ο ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ  ΣΤΟΧΟΣ
        Στόχος η δραστική μείωση του ποσοστού τα απορριμμάτων που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής, έως το μηδενισμό του το 2020, χρονιά που η Ευρώπη προβλέπει την πλήρη απαγόρευση της ταφής των απορριμμάτων και την κατάργηση των ΧΥΤΑ.
     
3)Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
     Οι Δήμοι στην ουσία θα μετατραπούν σε ατζέντηδες των μεγαλοεργολάβων, αφού θα απολέσουν την δυνατότητα διαχείρισης των απορριμμάτων ακόμη και της αποκομιδής τους.
     Οι δημότες θα κληθούν να πληρώσουν υπέρογκα τέλη. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και διεθνή εμπειρία, το κόστος για την επεξεργασία ενός τόνου σκουπιδιών με τη μέθοδο της καύσης, ή της αποξήρανσης φθάνει τα 250-270 ευρώ. Όσο για τον κορεσμένο ΧΥΤΑ Κατερίνης, μπορεί και να μην κλείσει καθώς, ένα μεγάλο μέρος των «προϊόντων» των εργοστασίων αυτών θα οδηγείται και πάλι σε ταφή.
      
4)Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ  ΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΗ
     Σύμφωνα με το ισχύον εθνικό (Ν.4042/2012) και κοινοτικό  δίκαιο(Οδηγία 98/2008), η πρόληψη και η ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή με τέσσερα ξεχωριστά ρεύματα για χαρτί, πλαστικό, μέταλλα ,αλουμίνιο, γυαλί και η ξεχωριστή συλλογή των οργανικών ,προηγούνται κάθε άλλης μορφής διαχείρισης, καθώς εξασφαλίζουν τη μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση, το χαμηλότερο κόστος, δημιουργούν  τις περισσότερες θέσεις εργασίας και τη μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών
    
Υποστηρίζουμε ένα αποκεντρωμένο μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων που βασίζεται σε συγκεκριμένα τοπικά σχέδια  των Δήμων, που προωθούν την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή και την κομποστοποίηση, έξι έως δέκα φορές πιο οικονομικό, ανάλογα με την περιοχή, και με τις μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
    
Θεωρούμε ότι ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας και  η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας   υποχρεούνται
1)να αναθεωρήσoυν ριζικά τον παρωχημένο, ανορθολογικό, οικονομικά και περιβαλλοντικά επιζήμιο ΠΕΔΣΑ του 2005, αξιοποιώντας το θεσμικό τους ρόλο.
2)Nα ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων του παλαιού φατνώματος στο ΧΥΤΑ Κατερίνης.

3)Να δρομολογήσουν , άμεσα, όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες και αλλαγές, που θα διασφαλίσουν τους αναγκαίους πόρους και την ουσιαστική δυνατότητα των δήμων να εφαρμόσουν συστήματα αποκεντρωμένης διαχείρισης με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, με κοινωνικό έλεγχο και διαφάνεια, σε όφελος των πολιτών και όχι των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.