Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Η κοινοπραξία που έχει υλοποιήσει μόλις το 42% του ΜΕΤΡΟ, ζητάει ακόμη 550 εκ.ευρώ!!

Σε συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης συζητήθηκε το ζήτημα που έχει προκύψει με το Μετρό. Η ανάδοχος εταιρεία έχει προσφύγει στην διαιτησία με αιτιάσεις που φτάνουν τα 550 εκ. ευρώ, και απειλεί ότι από 1η Δεκέμβρη θα προχωρήσει σε καταγγελία της σύμβασης. Στην έντονη συζήτηση που ακολούθησε της εισήγησης του θέματος, κατηγορηματικά αντίθετα, αναδεικνύοντας την αμετροέπεια της εταιρείας εις βάρους του δημοσίου, τοποθετήθηκαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας Γιώργος Θεοδωρόπουλος και με την ιδιότητα της βουλευτού η Δέσποινα Χαραλαμπίδου. Ακολουθούν ολόκληρες οι τοποθετήσεις τους.



Η τοποθέτηση της Δέσποινας Χαραλαμπίδου στην συζήτηση για το ΜΕΤΡΟ, που διενεργήθηκε στην Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας

Θεωρούμε πολύ θετικό το γεγονός ότι ανοίγει σήμερα με αφορμή αυτή τη συζήτηση για το θέμα των καθυστερήσεων στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης, το θέμα των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη μιας που το Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας έχει αποδεχθεί την πρότασή μας σε προηγούμενη συνεδρίαση του για να φέρει προς συζήτηση στην Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης και το μέγα θέμα του ΟΑΣΘ.

1)    H κατασκευή του ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ είναι έργο πνοής  για την πόλη που βελτιώνει το κυκλοφοριακό με την μαζική μεταφορά επιβατών και αναβαθμίζει σημαντικά το ιστορικό κέντρο απαλλάσσοντας το από την ανώφελη μετακίνηση Ι.Χ. αυτοκινήτων. Εκτιμάται πως το ΜΕΤΡΟ σαν δημόσιο μέσο μεταφοράς, συνδυαστικά με τον ανασχεδιασμό της αστικής συγκοινωνίας και τη συμμετοχή του τραμ, όλα υπό δημόσιο έλεγχο, θα αναβαθμίσουν την κυκλοφορία στην πόλη και τους όμορους δήμους προς όφελος των πολιτών, των επαγγελματιών και των εργαζομένων.

2)    Η πρόοδος των εργασιών κατασκευής του ΜΕΤΡΟ έχει καθυστερήσει σημαντικά για λόγους που θα επισημάνουμε πιο κάτω, άλλα η γενική εντύπωση που κυριαρχεί είναι ότι οι ευθύνες της διοίκησης του έργου από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ σε συνδυασμό με τις υπερβολικές απαιτήσεις της κατασκευάστριας εταιρείας που φθάνουν μέχρι την απαίτηση ανατροπής της αρχικής σύμβασης, υπέρ αυτής, έχουν μπλοκάρει  το έργο και οδήγησαν στην αίτηση διακοπής των εργασιών από την πλευρά του εργολάβου. Η αντιμετώπιση από πλευράς υπουργείου των οικονομικών αιτημάτων του εργολάβου θα αναδείξει και την πρόθεση του είτε για εφαρμογή του νόμου ή αν θα προβεί στην «χαριστική» δικαίωση των αιτημάτων. Έχουν περάσει ήδη 6 χρόνια με εκτελεσμένο μόνο το 42% του έργου, 6 χρόνια  αφάνταστης ταλαιπωρίας πολιτών και επαγγελματιών. Μένει να δούμε αν στην ανεπάρκεια υπουργείου και εταιρείας προστεθεί και η διαπλοκή.

3)    Σαν βασικές αιτίες για τις καθυστερήσεις εκτιμώνται :  
 α) το σύστημα μελετο-κατασκευής που επιλέχθηκε στην υλοποίηση του, ένα σύστημα δημοπράτησης έργων που ταυτίζει αυτόν που εκπονεί την μελέτη με τον ανάδοχο του έργου
 β) η υποεκτίμηση του μεγέθους και της αξίας των ευρημάτων που θα προέκυπταν από τις αρχαιολογικές έρευνες στις εκσκαφές για την κατασκευή των σταθμών στο ιστορικό κέντρο
γ) η καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων που ανέστειλε και παρέτεινε την έναρξη των εργασιών της κατασκευής σταθμών ( π.χ. Παπάφειο-Βούλγαρη)
 δ) οι αλλαγές που κρίθηκαν αναγκαίες στον αρχικό σχεδιασμό είχαν σαν αποτέλεσμα την καθυστέρηση της σύνταξης των μελετών των σταθμών .
       
         Από την παραδοχή των πιο πάνω μέχρι την αποδοχή του σημερινού αποτελέσματος, η απόσταση είναι τεράστια. Η μετατροπή της Εγνατίας σε δρόμο απλής διέλευσης ανάμεσα από ζώνες κατάληψης οδοστρώματος, της οδού Δελφών σε δρόμο μη διέλευσης οχημάτων, ή η μη ολοκλήρωση σταθμών ακόμα και αυτών χωρίς πρόβλημα στην μελέτη τους (π.χ. σταθμοί Πανεπιστημίου, Ευκλείδη), καθώς και η ακινητοποίηση στον σταθμό Ανάληψη του μετροπόντικα διάνοιξης σηράγγων, σχεδόν για δύο χρόνια, είναι διαπιστώσεις που απαιτούν απαντήσεις τόσο από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ όσο και από την κατασκευάστρια κοινοπραξία αλλά και από το υπουργείο. Γιατί δεν προχωράει το Μετρό της Θεσσαλονίκης; Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ δεν μπορεί να επιβλέψει; Το υπουργείο; είναι μόνο για να ικανοποιεί αιτήματα της κατασκευάστριας κοινοπραξίας; Που αρχίζει και που τελειώνει η επικάλυψη αστοχιών, ανεπάρκειας και χαριστικής αντιμετώπισης;
   
Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι ξεκάθαρη. Το ΜΕΤΡΟ είναι δημόσιο έργο και η λύση των προβλημάτων θα αντιμετωπισθεί μέσα από το νόμο. Η επανάληψη του πρωτοφανούς σκανδάλου που συνέβη στην επανεκκίνηση των έργων παραχώρησης οδικών αξόνων, όπου για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, το υπουργείο αποδέχθηκε σαν βάση επίλυσης των διαφορών, ότι το δημόσιο έχει την απόλυτη ευθύνη για το σταμάτημα των εργασιών και πάνω σ' αυτό «επαναδιαπραγματεύθηκε» τις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης, χαρίζοντας 400 εκ. ευρώ στους παραχωρησιούχους, είναι καταδικαστέα και θα καταγγελθεί με όλους τους δυνατούς τρόπους και πολιτικά και νομικά.
Δεν θα επιτρέψει ο ΣΥΡΙΖΑ μια τέτοια αντιμετώπιση. Οι εργασίες κατασκευής του ΜΕΤΡΟ οφείλουν να συνεχιστούν με την εφαρμογή των νόμων περί δημοσίων έργων και τον καταλογισμό ευθυνών εκεί που υπάρχουν. Η ανάδοχος του έργου απαιτεί σήμερα 550 εκατομμύρια ευρώ πέραν των όσων προβλέπονται από την αρχική σύμβαση, την στιγμή που η αρχική σύμβαση προέβλεπε για τους μισθούς και τα ημερομίσθια για το σύνολο του εργατοϋπαλληλικού και εργατοτεχνικού προσωπικού τις ισχύουσες το 2006 συλλογικές συμβάσεις εργασίας και σήμερα η ανάδοχος εταιρεία εφαρμόζει την εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας που σημαίνει ότι η αμοιβή του εργατοτεχνίτη οικοδόμου προϋπολογίσθηκε με 53 ευρώ ημερησίως και η σημερινή αμοιβή του είναι 29,6 ευρώ ημερησίως. Το ερώτημα λοιπόν είναι ποιος καρπώνεται αυτή τη διαφορά και τι γίνονται τα χρήματα των ελλήνων φορολογουμένων. Επιπλέον επιβάλλεται η ανάδοχος εταιρεία να αποδεχθεί την ταυτόχρονη ύπαρξη και κερδοφόρων και ζημιογόνων εργασιών στο σύνολο του έργου, ιδιαίτερα από την στιγμή που η ίδια αποτελεί και τον συντάκτη της μελέτης κατασκευής.
 Η Θεσσαλονίκη απαιτεί την ολοκλήρωση του έργου και την αναδιάρθρωση όλων των συγκοινωνιακών μέσων με πλήρη σεβασμό στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζόμενων. Η μετακίνηση όλων των πολιτών αποτελεί κοινωνικό αγαθό και οι μεταφορές πρέπει να είναι βασική δημόσια υπηρεσία.

Η τοποθέτηση του περιφερειακού συμβούλου Γιώργου Θεοδωρόπουλου στην συζήτηση για το ΜΕΤΡΟ, που διενεργήθηκε στην Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας

Αν σήμερα βρεθήκαμε εδώ για να αναπαράγουμε μια αδιέξοδη συζήτηση που επαναλαμβάνεται όταν βρισκόμαστε μπροστά στους κατά καιρούς εκβιασμούς προς την πόλη και το δημόσιο συμφέρον, από την ανάδοχο κοινοπραξία του μετρό, δεν νομίζω ότι προσφέρουμε θετική υπηρεσία. Δεν ήρθαμε εδώ για να ανταλλάξουμε απόψεις.Πρέπει σήμερα να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους και να πάρουμε και αποφάσεις. Η Περιφέρεια πρέπει να υπερασπιστεί το έργο και το δημόσιο συμφέρον.
 Η περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης, του σύγχρονου γεφυριού της Άρτας, είναι κλασσικό παράδειγμα του φαύλου διαπλεκόμενου συστήματος εκτέλεσης των μεγάλων έργων στη χώρα. Οι γνωστοί εθνικοί εργολάβοι και τραπεζίτες, σε συνεργασία με διεθνή τραστ, ξεζούμισαν την εποχή της «ισχυρής» Ελλάδας, το δημόσιο χρήμα. Η διαπλοκή τους με το πολιτικό σύστημα ήταν και είναι καθεστώς. Σήμερα, σε συνθήκες βαθιάς οικονομικής κρίσης, εκβιάζουν και συνήθως με νομοθετικές παρεμβάσεις δικαιώνονται, για ν’ αβγατίσουν τα κέρδη τους(οδικοί άξονες).
 Η σύμβαση για το μετρό Θεσσαλονίκης, υπογράφηκε με πανηγυρικό τρόπο, τον Απρίλιο του 2006 από την κυβέρνηση Καραμανλή με το φιλόδοξο, αλλά καθώς αποδείχτηκε ανεδαφικό, στόχο να τελειώσει τον Οκτώβριο του 2012, για να γιορταστούν έτσι τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της πόλης.
 Σήμερα, δύο χρόνια μετά την προβλεπόμενη αρχική ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου στις 2-10-2014, η ανάδοχος κοινοπραξία ισχυριζόμενη ότι λήγει η οριακή προθεσμία που προβλέπεται από το νόμο για την υποχρεωτική παραμονή του στο έργο και επικαλούμενη πάνω από 80 διαφωνίες με τον κύριο του έργου, την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟΑ.Ε., ζητάει τα ρέστα εκβιάζοντας το ελληνικό δημόσιο με το εξής δίλλημα:
 Ή μου δίνετε 500 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον της αρχικής σύμβασης ή αφήνω το έργο και φεύγω. Δηλαδή ο ανάδοχος ζητά επιπλέον το μισό προϋπολογισμό του έργου ενώ έχει εκτελέσει το 42% και έχει ήδη εισπράξει περίπου400 εκατ. ευρω. Πρόκειται για ωμό εκβιασμό.Το θέμα θα το λύσει στο άμεσο επόμενο διάστημα η Διαιτησία.Είναι ένας νέος μηχανισμός της μνημονιακής κυβέρνησης,εμπνεύσεως κ. Χρυσοχοϊδη, για να λύνονται με fast truck διαδικασίες, παρακάμπτοντας τη δικαιοσύνη, τυχόν προστριβές του δημοσίου με τους μνημονιακούς «επενδυτές». Θα κληθεί τελικά ένα μέλος του ΣτΕ,να βρει τη λύση σ’ ένα θέμα με πολιτικές, τεχνικές, νομικές, οικονομικές, αρχαιολογικές διαστάσεις.
 Πώς φτάσαμε ως εδώ;
 Το έργο εκτελείται με τη μέθοδο της μελετο-κατασκευής. Η πορεία του απέδειξε την ανωριμότητα των μελετών. Υπήρξανμεγάλες αστοχίες που βαρύνουν εξίσου την ανάδοχο κοινοπραξία και
την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
• Ο σταθμός Νέας Ελβετίας χωροθετήθηκε σε μπαζωμένο ρέμα.
• Ο σταθμός Βούλγαρη σε ενεργό ρήγμα.
• Ο σταθμός Ανάληψη παρεμποδιζόταν από μπαλκόνια των
οικοδομών.
 Δεν δικαιολογούνται τέτοιες αστοχίες για την εμπειρία και την τεχνογνωσία του αναδόχου και του κυρίου του έργου. Οι απαλλοτριώσεις καθυστέρησαν τραγικά. Η ανάδοχος κοινοπραξία, από την αρχή του έργου, είχε μεγάλα προβλήματα ρευστότητας, γνωστά στην κυβέρνηση, που εντάθηκαν και λόγω της κρίσης. Σήμερα, τον έλεγχο του έργου τον έχει ο ΑΚΤΩΡ και βασικά οι τράπεζες, που χρηματοδοτούν τους αναδόχους. Σημειωτέον, ο ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει και την επέκταση της Καλαμαριάς. Η περίπτωση των αρχαιοτήτων, που ο ανάδοχος επικαλείται ότι είναι βασική αιτία καθυστερήσεων, αποδεικνύει περίτρανα ότι η σύμβαση είχε υποεκτιμήσει την έκταση του αρχαιολογικού πεδίου και των πιθανών σημαντικών ευρημάτων. Ο πρωτοετής φοιτητής της αρχαιολογίας, ο πλέον άπειρος πολιτικός μηχανικός, ο κάθε Θεσσαλονικιός, γνωρίζουν ότι όπου και να σκάψεις στην πόλη –πόσο μάλλον κάτω από την Εγνατία– θα βρεις αρχαία. Σε σύνολο λοιπόν 1 δις ευρώ προϋπολογισμού του έργου, η αρχική σύμβαση προέβλεπε μόλις 15 εκατομμύρια ευρώ για τις αρχαιολογικές έρευνες. Οι αρχαιολόγοι έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου. Μέχρι σήμερα έχουν αναλωθεί περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ και έχουν εγκριθεί άλλα 45 εκατομμύρια ευρώ!
 Ποιος ευθύνεται για όλα αυτά;
 Ποιος δημιουργεί τα προβλήματα;
 Ποιος συνέταξε τις προμελέτες και τις μελέτες;
 Μήπως τα προβλήματα και η μη έγκαιρη αντιμετώπισή τους, είναι το υπόβαθρο, η βάση για τους εκβιασμούς;
 Ξεκάθαρα λόγια:
 Βαρύτατες ευθύνες έχουν οι κατά καιρούς κυβερνήσεις για την καθοδήγηση και τον έλεγχο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Η πολιτική ευθύνη καταλογίζεται στις κυβερνήσεις και στους εκάστοτε υπουργούς. Εν προκειμένω στα υπουργεία Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων και του Πολιτισμού.
 Η ανάδοχος κοινοπραξία, έχοντας αναλάβει να εκτελέσει το έργο με τη μέθοδο της μελετο-κατασκευής, δεν μπορεί να παριστάνει το θύμα. Είναι εξίσου υπεύθυνη για την πορεία του έργου. Όφειλε να γνωρίζει και να μελετήσει σύμφωνα με την εμπειρία και την τεχνογνωσία της, που είναι δεδομένες. Όσον αφορά τη διαιτησία: είμαστε αντίθετοι με αυτό τον τρόπο
επίλυσης των προβλημάτων διότι παρακάμπτεται η Δικαιοσύνη και δεν εξασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον. Να επιληφθεί άμεσα και τελεσίδικα η ελληνική δικαιοσύνη. Για το ζήτημα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου: η πόλη έχει πλέον κατακτήσει το δικαίωμα «και Μετρό και Αρχαία». Υπενθυμίζουμε το εκβιαστικό δίλλημα της κυβέρνησης πριν δύο χρόνια δια στόματος του κ. Σιμόπουλου: «ή Μετρό ή Αρχαία». Είμαστε περήφανοι γιατι με την αγωνιστικότητα και την επιστημονική τεκμηρίωση του Τμήματος Τέχνης και Πολιτισμού και μηχανικών του ΣΥΡΙΖΑ, επιβάλλαμε το αυτονόητο.Επιμένουμε στην ίδια κατεύθυνση. Απαιτούμε να διερευνηθεί η βέλτιστη λύση. Ο πολιτισμός της χώρας δεν μπορεί να εκτιμηθεί με μίζερες αντιλήψεις του σήμερα. Υπάρχει διεθνής εμπειρία και τεχνογνωσία για να υλοποιηθεί η προστασία και η ανάδειξη του μνημείου. Καταλήγοντας,  η πόλη απαιτεί να τελειώσει το συντομότερο το μετρό. Η κυβέρνηση ν’ αναλάβει τις ευθύνες της. Δεν μπορεί να εμπαίζει την πόλη. Δεν μπορεί να εκβιάζεται από τον ανάδοχο. Φτάνει ως εδώ!Η ανάδοχος κοινοπραξία έχει πληρωθεί –και με το παραπάνω– για το έργο που έχει εκτελέσει. Η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη. Να αναζητηθούν λεπτομερώς οι ευθύνες της κοινοπραξίας και να καταλογιστούν. Η κοινοπραξία είναι υποχρεωμένη να συνεχίσει την εκτέλεση του έργου, σύμφωνα με τη σύμβαση. Είναι συνυπεύθυνη για τη μη τήρηση του χρονοδιαγράμματος.
 Και μία πρόταση:
 Προτείνουμε, με σημερινή μας απόφαση να ζητηθεί από τον αρμόδιο Υπουργό η άμεση συγκρότηση Επιτροπής Παρακολούθησης του Έργου, σύμφωνα με την πρόβλεψη του άρθρου 43 του Ν.3669/2008 ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ της σύμβασης, καθώς και των επεκτάσεων του Μετρό. Στην Επιτροπή να προεδρεύει ο Περιφερειάρχης και να συμμετέχουν πέραν των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι παραγωγικοί φορείς, το ΕΚΘ, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, ο σύλλογος αρχαιολόγων, το ΤΕΕ και εκπρόσωποι των πολιτών. Η πόλη πρέπει συλλογικά να υπερασπιστεί το έργο και αυτό πρέπει να το διατρανώνει κάθε φορά προς όλους τους εμπλεκόμενους που βάζουν εμπόδια. Η πληγή στα σπλάχνα της πόλης πρέπει να γίνει δρόμος πολιτισμού και επικοινωνίας των πολιτών!