Δευτέρα, 18 Ιουνίου 2018

Χωροταξικό Θεσσαλονίκης: Πωλητήριο στα Ανατολικά, Παρακμή στα Δυτικά


Η τοποθέτηση της Δέσποινας Χαραλαμπίδου στην διαδικασία συζήτησης του χωροταξικού σχεδιασμού της Θεσσαλονίκης στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας:

Θεωρώ κρίσιμο να επισημάνω από την αρχή ότι οι διάφορες χωροταξικές ρυθμίσεις δεν είναι απλά τεχνοκρατικές επιλογές. Ο χωροταξικός σχεδιασμός σε όλα τα επίπεδα είναι καθαρά πολιτικός και εξυπηρετεί τις ανάγκες του συστήματος. Ούτε άχρωμος είναι, ούτε άοσμος, ούτε α-πολίτικος και το ειδικό χωρικό σχέδιο για την παράκτια ζώνη Θεσσαλονίκης δεν ξεφεύγει από την επισήμανση αυτή.
Η δική μου θέση ξεκινά από τον πολιτικό και οικονομικό χαρακτήρα του ειδικού χωρικού σχεδιασμού για την παράκτια ζώνη της πόλης μας. Και η ουσία είναι : ο συγκεκριμένος σχεδιασμός ποιους και τι συμφέροντα εξυπηρετεί και αυτό οφείλουμε να εκτιμήσουμε και να συζητήσουμε πρωτίστως.
Κάθε χωρικός σχεδιασμός που έχει σαν στόχευση τα συμφέροντα των πολιτών θα πρέπει να πραγματοποιείται με κεντρικό επιστημονικό τρόπο. Στην διαμόρφωσή του βαρύνουσα συμμετοχή και γνώμη θα πρέπει να έχουν οι τοπικές κοινωνίες και οι κινήσεις πολιτών. Βασικό στοιχείο του χωρικού σχεδιασμού πρέπει να είναι η απόλυτη διασφάλιση της δημόσια γης και της δημόσιας περιουσίας στα όρια του. Όμως και στην ίδια την εισήγηση περιγράφονται χώροι που είτε ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ είτε το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς είναι τουλάχιστον προβληματικό. Επί πλέον και προς επίρρωση των παραπάνω , θα ήθελα να θυμηθείτε όλοι και όλες, τον προβληματισμό που ανάπτυξε ο κ. Βλαχογιάννης εκ μέρους του Επιμελητηρίου, σχετικά με τους χώρους που σχεδιάζονται ( ΟΛΘ και ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ) οι οποίοι έχουν πωληθεί ή παραχωρηθεί σε ξένους επενδυτές.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης μήκους 54 χλμ. από τη Χαλάστρα μέχρι το Αγγελοχώρι, και εκτός από την σοβαρή υποβάθμισή του, αποτελεί εδώ και δεκαετίες αντικείμενο συζητήσεων για την ανάκτηση του, ακριβώς γιατί το μεγαλύτερο μέρος του είναι ελάχιστα ή καθόλου προσπελάσιμο. Φυσικά δεν εννοούν με τον ίδιο τρόπο την  ανάκτηση αλλά και το  άνοιγμά του στους πολίτες.
Αποτέλεσε επίσης θέμα συζήτησης και πέραν των ορίων της χώρας μας και μάλιστα όχι στη δική μας ήπειρο, την Ευρώπη, αλλά στην Αμερική, αφού ο κ. Περιφερειάρχης είχε δηλώσει ότι στο πρόσφατο υπερατλαντικό του ταξίδι, στις ΗΠΑ, μεταξύ άλλων θα κάνει και συζητήσεις με την Παγκόσμια Τράπεζα , για την χρηματοδότηση του παράκτιου μετώπου….

Κάποια ενδεικτικά στοιχεία της εισήγησης που πρέπει να μας κάνουν όλους να ανησυχούμε :
·         Σε όλο αυτό το μήκος και χωρίς κανένα σχεδιασμό και επιστημονική τεκμηρίωση, οι τουριστικοί λιμένες (μαρίνες) με τις σχετικές χερσαίες ζώνες επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που κυρίως ενδιαφέρουν τους κερδοσκόπους γης σχεδιάζεται να φτάσουν τους οκτώ.
·         Δίχως ευρύτερο σχεδιασμό, έχουν αναγγελθεί επιχειρηματικά-ερευνητικά πάρκα στην Πυλαία, επιχειρηματικά πάρκα στους Λαχανόκηπους, Μακεδονικές Ριβιέρες για την εντατικοποίηση της εκμετάλλευσης της παράκτιας ζώνης ανατολικά, με χρήσεις τουρισμού και αναψυχής και άλλα έργα-θαύματα.
·         Δεν υπάρχει  πρόβλεψη για πρόσβαση των πολιτών της Δυτικής Θεσσαλονίκης στην παράκτια ζώνη της, όπως και ο ίδιος ο κύριος Δήμαρχος της περιοχής ,ο κύριος Κυρίζογλου μας είπε.
·         Το καθεστώς της επικινδυνότητας των εγκαταστάσεων SEVEZO παραμένει άθικτο, στην δυτική πλευρά της πόλης, παρότι με τα σχεδιαζόμενα έργα μεταφορών και διαμετακόμισης η κίνηση θα πολλαπλασιαστεί.
Με αυτόν τον τρόπο φτάσαμε  σε μια εισήγηση για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, χωρίς αρχές και κατευθύνσεις. Πρόκειται ουσιαστικά για μια συρραφή των προτάσεων και παρεμβάσεων  των Δήμων με αναφορά στην παράκτια ζώνη, πλαισιωμένη με ωραίες εικόνες. Καμία αναφορά στη Συνθήκη της Βαρκελώνης, στον Ολοκληρωμένο Σχεδιασμό Παράκτιας Ζώνης που είναι και κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία ορκίζεστε με κάθε ευκαιρία πίστη, καμία αναφορά στους στόχους αειφορίας των Ηνωμένων Εθνών που αποτελούν και σημεία αναφοράς για ανθεκτικές πόλεις στην κλιματική αλλαγή, καμία αναφορά στην ανάγκη , έστω και  αυτός ο μερικός σχεδιασμός, να αυξάνει τους χώρους πρασίνου και την προσβασιμότητα ιδιαίτερα στο δυτικό τμήμα, καμία αναφορά στην ανάγκη διατήρησης των όποιων ανοικτών ρεμάτων και των μικρών υγροτόπων.
Μια εισήγηση αποκαλυπτική των προθέσεων. Να προχωρήσουμε με τα τυπικά θεσμικά, να αρχίσουν οι « μπίζνες »…
Και άμοιρη ευθυνών δεν είναι και η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ , η οποία δεν έχει προχωρήσει στην θεσμοθέτηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου και την επανασύσταση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης και αφήνεται όλο το πολεοδομικό συγκρότημα χωρίς ενιαίο χωροταξικό –αναπτυξιακό σχεδιασμό, έρμαιο στις δυνάμεις της αγοράς….
Για όλους αυτούς τους λόγους ψηφίζω ΚΑΤΑ της εισήγησης για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την Παράκτια Ζώνη Θεσσαλονίκης .