Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

Συζήτηση παρωδία με στόχο το ξεπούλημα του ΟΛΘ

Συζήτηση παρωδία με στόχο την εκποίηση του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ,  παρά την αντίθετη άποψη των εργαζομένων και όλων των φορέων της Θεσσαλονίκης, χαρακτήρισε τη διαδικασία ενημέρωσης της Οικονομικής Επιτροπής της Βουλής από το ΤΑΙΠΕΔ, η υποψήφια Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Δέσποινα Χαραλαμπίδου.
Η Δέσποινα Χαραλαμπίδου την Τρίτη συναντήθηκε με τους εργαζόμενους στον ΟΛΘ και των άλλων λιμανιών της χώρας στην συγκέντρωση που πραγματοποίησαν στην πλατεία Κλαυθμώνος στην Αθήνα και στην πορεία προς τη Βουλή.
Στην ομιλία της στην Επιτροπή, που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης 9 Απριλίου, η κ. Χαραλαμπίδου, έκανε λόγο για «ξεπούλημα σε ιδιώτες του ΟΛΘ και των αναπτυξιακών προοπτικών της Βόρειας Ελλάδας» παρόλο που έχει τεράστια αποθεματικά και σημαντική αύξηση κερδοφορίας και αναφέρθηκε στη γεωστρατηγική σημασία του λιμανιού.Τόνισε την αντίθεση του ΣΥΡΙΖΑ σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης του λιμανιού σημειώνοντας ότι «η λιμενική βιομηχανία σήμερα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό αναπτυξιακό μοχλό για την ελληνική οικονομία, ως βασική υποδομή που θα εξυπηρετήσει αποτελεσματικά τον πρωτογενή, το δευτερογενή τομέα και τον τουρισμό».
Ακολουθεί το απομαγνητοφωνημένο κείμενο της ομιλίας της Υποψήφιας Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Δέσποινας Χαραλαμπίδου στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ:





«Η πολιτική των κυβερνήσεων και της Τρόικα, από το 2010 και μετά, στοχεύει σαφώς στην πώληση του μεγαλύτερου μέρους της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας σε ιδιωτικά συμφέροντα, παρά το γεγονός ότι μία τέτοια πολιτική στόχευση δεν υπηρετεί ούτε το δημόσιο συμφέρον ούτε τις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας.

Εδώ και έναν χρόνο η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ άφηναν να διαρρέουν πλήθος σεναρίων που μιλούσαν για διάφορες διαδικασίες ιδιωτικοποίησης. Από πλήρη ξεπούλημα της λιμενικής βιομηχανίας, πωλώντας την πλειοψηφία των μετοχών, μέχρι την παραχώρηση μέρους των δραστηριοτήτων των λιμανιών. Πριν από έναν μήνα είδαμε τι έγινε με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, όπου φυσικά επιλέχθηκε το πρώτο σενάριο.

Έτσι και σήμερα, επιχειρεί η κυβέρνηση αιφνιδιαστικά – εντελώς αιφνιδιαστικά, γιατί  κυβερνητικά στελέχη διαβεβαίωναν τους εργαζόμενους αλλά και φορείς της πόλης ότι το θέμα της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών θα σταματήσει στην περίπτωση του ΟΛΠ – επιχειρεί λοιπόν να προχωρήσει σε μία συζήτηση παρωδία, όπως έκανε και στην περίπτωση του Πειραιά, ώστε να πάρει το πράσινο φως για την δρομολόγηση της εκποίησης του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή το δημόσιο κατέχει το 74,27% των μετοχών. Ήδη από πέρσι, υπήρχαν σενάρια για πώληση σε ιδιώτη αρχικά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΘ Α.Ε. και σε δεύτερη φάση του υπόλοιπου ποσοστού που κατέχει το Δημόσιο.

Αν αληθεύουν αυτά πείτε μας κύριε Υπουργέ, τι ποσό αναμένετε να εισπράξετε από την πώληση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας;

Γνωρίζετε ότι ο ΟΛΘ διαθέτει 100 εκατ. ευρώ διαθέσιμα αποθεματικά;

Γνωρίζετε ότι είναι κερδοφόρος, ενώ είναι αμιγώς δημόσιο λιμάνι και μάλιστα καταγράφει αύξηση κερδών; Το 2012 έκλεισε με 52% κέρδος, η ετήσια κερδοφορία του υπολογίζεται σε 20 εκ.

Το ξέρετε ότι διαθέτει τεράστια ακίνητη περιουσία;

Αυτά πάτε να ξεπουλήσετε τώρα. Πουλάτε τις προοπτικές ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας.
Πείτε μας επίσης, για ποιον λόγο χρειάζεται να γίνουν παραχωρήσεις, πολύ περισσότερο ξεπούλημα σε ιδιώτες, αφού ο Οργανισμός Λιμένα έχει και τις οικονομικές και σίγουρα τις τεχνικές δυνατότητες να διαχειριστεί όλες τις δραστηριότητες από μόνος του;
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει μεγάλη γεωστρατηγική σημασία για τη χώρα εξαιτίας της κοντινής του θέσης με τις χώρες των Βαλκανίων και τη Μαύρη Θάλασσα. Παρουσιάζει σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες λόγω της γεωγραφικής του θέσης οι οποίες αφορούν και ευρύτερες οικονομικές δραστηριότητες στη Κεντρική Μακεδονία, για την οποία είναι η κύρια πύλη εισόδου προϊόντων και πρώτων υλών. Αυτές τις σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες δεν είναι δυνατό να τις διαχειριστεί ένας ιδιώτης αλλά θα πρέπει να είναι υπόθεση δημόσιου σχεδιασμού με εργαλείο έναν δημόσιο ΟΛΘ.

Εκτός από τον προβλήτα 6 που είναι σε εκκρεμότητα, παραμένουν και άλλα έργα με πολύ χαμηλότερο κόστος που η ολοκλήρωσή τους όμως θα άλλαζε τη δυναμική του λιμανιού και θα αύξανε επιπλέον την κερδοφορία του. Συγκεκριμένα, από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διακινούνται μεγάλες ποσότητες χύδην φορτίων και αυτή η κατηγορία φορτίου φαίνεται να έχει μεγάλη ζήτηση. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της διακίνησης φορτίων καθώς και εταιρίες και Οργανισμοί Βαλκανικών χωρών τα τελευταία χρόνια έχουν ζητήσει να γίνει εκβάθυνση του λιμανιού αλλά και άλλα έργα υποδομής έτσι ώστε να μπορούν αν προσεγγίζουν μεγαλύτερα πλοία.  Ωστόσο δεν έχει προχωρήσει αυτό το έργο στερώντας από τη δυναμική ανάπτυξης του λιμανιού. Το 2013 εξαιτίας αυτής της εσφαλμένης πολιτικής ο συγκεκριμένος τομέας σημείωσε μείωση πωλήσεων κατά 9,6%.

Ακόμη, έργο το οποίο θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάπτυξη τόσο του λιμανιού όσο και ολόκληρης της περιοχής είναι η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο. Μία τέτοια επένδυση θα αναδείκνυε τη Θεσσαλονίκη ως διαμετακομιστικό κέντρο για όλα τα Βαλκάνια. Η ιδιωτικοποίηση τόσο του ΟΛΘ όσο και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αφαιρέσει από το δημόσιο τη δυνατότητα να σχεδιάσει και να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα αυτών των υποδομών με τη δημιουργία ωφελειών για την οικονομία ολόκληρης της Βορείου Ελλάδος.

Να σας θυμίσω επίσης ότι τον Φεβρουάριο, σε συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, δηλώσατε ότι διαφωνείτε να γίνει στη ΟΛΘ ότι έγινε και στον Πειραιά. Μάλιστα, είπατε συγκεκριμένα ότι «πρέπει να γίνει σεβαστή η άποψη των φορέων της Θεσσαλονίκης για τον τρόπο αξιοποίησης του λιμανιού».

Οι εργαζόμενοι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος έχουν ξεκινήσει απεργιακές κινητοποιήσεις από την Δευτέρα. Σήμερα συμμετέχουν στην γενική πανεργατική απεργία με κεντρικό σύνθημά τους να μην ξεπουληθεί το λιμάνι. Αυτό σας λέει κάτι για την άποψη των πιο άμεσα εμπλεκόμενων κύριε Βαρβιτσιώτη;

Επίσης, η ολική παραχώρηση βρίσκει αντίθετους το Δήμο, την Περιφέρεια, το Εργατικό Κέντρο, φορείς και πολίτες της πόλης, που βλέπουν ένα κερδοφόρο δημόσιο Λιμάνι να θυσιάζεται χωρίς κανένα μελλοντικό χρηματοδοτικό ή κοινωνικό όφελος.

Αν θέλετε να ληφθεί υπόψιν η γνώμη αυτών, επομένως, το λιγότερο που πρέπει να κάνετε είναι να καλέσει η επιτροπή τους φορείς σε ακρόαση.

Η ΝΔ, την άποψή της την έχει αποδείξει με το παράδειγμα της σύμβασης με την Cosco, που το έχει κάνει σημαία της από τις προηγούμενες εκλογές.
Όσον αφορά την δική μας την θέση, είναι σαφής:
Η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ για την ανάπτυξη των λιμανιών βρίσκεται στον αντίποδα της κυβερνητικής πολιτικής που αναζητά τρόπο να τα χαρίσει σε ιδιωτικά συμφέροντα.

Εμείς λέμε καμία ιδιωτικοποίηση, με καμία μορφή.

Η λιμενική βιομηχανία σήμερα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό αναπτυξιακό μοχλό για την ελληνική οικονομία, ως βασική υποδομή που θα εξυπηρετήσει αποτελεσματικά τον πρωτογενή, το δευτερογενή τομέα και τον τουρισμό.

Επίσης μπορεί να συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Καμία επένδυση, δημόσια ή ιδιωτική, δεν πρέπει να γίνεται χρησιμοποιώντας αυτόν τον δημόσιο πλούτο, χωρίς να δημιουργεί προστιθέμενη αξία, συνδυασμένη από δημιουργία θέσεων πλήρους και σταθερής εργασίας και πρωτογενή ή δευτερογενή μεταποίηση ή επεξεργασία.

Τέλος, θέλω μόνο να υπενθυμίσω την παραχώρηση μέρους του  Λιμένα Θεσσαλονίκης στη Σερβία από το δικτάτορα Θεόδωρο Πάγκαλο το 1925. Οι επόμενες δημοκρατικές κυβερνήσεις έκαναν μαραθώνιες προσπάθειες να την καταργήσουν, διότι δεν ελέγχονταν τα κάθε είδους εμπορεύματα που πέρναγαν προς τη Σερβία. Σήμερα, σε συνθήκες ακραίας παγκοσμιοποίησης, όπου το εμπόριο μη νόμιμων «εμπορευμάτων» έχει ιδιαίτερη ανάπτυξη (όπλα, ναρκωτικά, άνθρωποι) φανταστείτε πόσο μεγαλύτερα προβλήματα θα δημιουργηθούν, που θα ξεφεύγουν του ελέγχου του ελληνικού κράτους».